Een interview met een onderzoeksleider
Waarom wilde je met verhalen werken?
We zijn bezig met een evaluatie van een project dat fysieke ondersteuning en begeleiding combineert met digitale toepassingen. Dit project begon een aantal jaren geleden en omvat een groot verandertraject. We leiden collega’s op, trainen hen en implementeren adaptieprogramma’s. Inmiddels hebben de meeste collega’s en meerdere cliënten ervaring opgedaan. Om ons beleid te evalueren, hebben we een onderzoek opgezet. We merkten dat naast het kwantitatieve aspect een kwalitatief aspect ontbrak. Daarom zijn we begonnen met het werken met verhalen, omdat dit een belangrijk perspectief biedt voor het impactonderzoek.
Hoe zijn jullie bij het werken met verhalen uitgekomen?
Dit kwam via een collega die al eerder een project met verhalen had gedaan op een participatieve manier. We kregen de tip dat werken met verhalen ook in dit project van toepassing kon zijn. De manier van vragen stellen en informatie verzamelen verschilt. In het kwantitatieve gedeelte richten we ons op harde cijfers: gebruikersaantallen, die we uit systemen halen. Zo kunnen we zien in hoe vaak bepaalde digitale toepassingen worden ingezet. Dit levert platte, analytische data op die pas waarde krijgt als je erover in gesprek gaat met mensen en hun verhalen hoort. Het is de combintie van deze informatie waarover je met elkaar het gesprek moet voeren, vinden wij. Dat is het mooie van werken met verhalen EN werken met kwantitatieve data.
Wat hoop je dat het uiteindelijk gaat opleveren?
We hopen dat het onderzoek bevestigt dat dit een belangrijke ontwikkeling is en dat zowel cliënten als professionals de ondersteuning en begeleiding als kwalitatief goed ervaren. We hopen ook te ontdekken in welke situaties professionals en cliënten beleven dat de ondersteuning passend is en/of goed doet door deze manier van werken. Daarnaast willen we ons beleid evalueren en kijken of we mensen beter moeten opleiden of trainen. We zijn best wel ambitieus.
Ben je ergens terughoudend in het werken met verhalen?
Niet per se. Soms vinden professionals het ingewikkeld omdat ze cliënten er niet mee willen belasten. Maar ik vind het belangrijk om te weten wat de cliënt ervaart, omdat dit waardevolle informatie is. De verhalen kunnen ook inspirerend zijn voor andere collega’s en cliënten, zeg maar als storytelling in het verandertraject.