Van verhalen naar cultuurverandering

Een verhaal van een klant op ontdekkingsreis

Van Verhalen naar Verandering: De Transformatie van Innovatief Nederland BV

Hoe narratief werkbelevingsonderzoek een organisatie van binnenuit deed veranderen

Toen Innovatief Nederland BV anderhalf jaar geleden besloot om een andere koers in te slaan met hun medewerkerstevredenheidsonderzoek, hadden ze nooit kunnen bedenken dat dit de start zou zijn van een fundamentele cultuurverandering. In plaats van de gebruikelijke enquêtes en cijfermatige analyses, kozen ze voor een vernieuwende aanpak: narratief werkbelevingsonderzoek via de StoryConnect.nl methodiek.

Noot: Vanwege privacy en anonimiteit zijn de namen van de organisatie en betrokkenen gefingeerd. De ervaringen en resultaten zijn wel gebaseerd op werkelijke praktijkervaringen.

De Ontdekking: Verhalen Vertellen Meer dan Cijfers

“We waren eigenlijk een beetje onderzoeksmoe geworden,” licht HR-directeur Marieke van der Berg toe. “Jaar na jaar dezelfde vragenlijsten, dezelfde rapportages, maar we kwamen er maar niet achter wat er nou echt speelde onder onze mensen. De gesprekken die we voerden tijdens koffiepauzes klonken heel anders dan wat er uit onze spreadsheets kwam.”

Die eerste storycycle van StoryConnect.nl legde een schat aan inzichten bloot die jarenlang weggestopt hadden gezeten achter gemiddelde scores en statistieken. Collega’s begonnen ineens authentieke verhalen te delen over hun dagelijkse werkbeleving. Verhalen over kleine overwinningen die nooit waren gevierd, over frustraties die eigenlijk prima te voorkomen waren geweest, en over ideeën die daar maar lagen te wachten omdat er gewoon geen ruimte was om ze te delen.

Van Inzicht naar Actie: De Kracht van Eigenaarschap

Wat die StoryConnect.nl aanpak nou zo bijzonder maakte, was niet alleen dat verzamelen van verhalen, maar vooral wat er daarna gebeurde. De organisatie kwam erachter dat de grootste expertise helemaal niet bij externe consultants lag, maar gewoon bij henzelf.

“Het mooie van hoe StoryConnect.nl werkt, is dat je echt de wijsheid van je eigen organisatie gebruikt,” vertelt implementatiemanager Tom Jansen. “Onze mensen wisten hartstikke goed wat er nodig was om die uitdagingen aan te pakken die uit de verhalen naar voren kwamen. Ze hadden alleen nooit echt een plek gehad om dit te delen en er vorm aan te geven.”

Teams gingen zelf aan de slag met wat ze uit die verhalen hadden geleerd. Waar bij andere onderzoeken vaak aanbevelingen van bovenaf komen, ontstonden hier vanzelf verbeterinitiatieven vanuit de verhalen. Een verhaal over miscommunicatie tussen afdelingen zorgde voor een nieuwe manier van overleggen. Een verhaal over gemiste kansen voor ontwikkeling werd het begin van een intern mentorprogramma.

Cultuurverandering van Binnenuit

Na achttien maanden werd de cultuurverandering echt zichtbaar. “Mensen durven nu veel meer hun verhaal te vertellen,” ziet Marieke. “Ze hebben meegekregen dat hun verhalen er toe doen, dat ze gehoord worden, en dat ze daadwerkelijk tot verandering kunnen leiden.”

De organisatie merkt concrete verschillen. Medewerkers nemen meer initiatief voor verbeteringen. Er ontstaat meer verbinding tussen verschillende afdelingen. Problemen worden sneller opgepikt en aangepakt. De betrokkenheid bij organisatieveranderingen is flink toegenomen.

De Tweede Storycycle: Dieper Graven

Met de tweede storycycle die binnenkort begint, wil Innovatief Nederland BV nog dieper gaan. “We hebben geleerd dat verhalen niet alleen laten zien wat er speelt, maar ook krachtige instrumenten zijn om verandering te bewerkstelligen,” zegt Tom. “Deze keer willen we nog meer inzetten op het verbinden van verhalen uit verschillende delen van de organisatie.”

Die StoryConnect.nl methodiek heeft laten zien dat organisaties vaak al alle kennis in huis hebben die nodig is voor verbetering. Het gaat er alleen om deze kennis naar boven te krijgen, te verbinden en in actie om te zetten.

De Kracht van Narratieve Organisatieontwikkeling

Wat Innovatief Nederland BV heeft ontdekt, herkennen steeds meer organisaties. Verhalen hebben een bijzondere kracht om organisaties te veranderen. Waar cijfers en statistieken vaak abstract blijven, maken verhalen problemen tastbaar en zorgen ze voor emotionele betrokkenheid bij oplossingen.

“Die StoryConnect.nl aanpak heeft ons laten zien dat we als organisatie veel wijzer zijn dan we dachten,” kijkt Marieke terug. “We hoefden alleen maar te leren naar onze eigen verhalen te luisteren en er vervolgens mee aan de slag te gaan.”

Naar de Toekomst

Met de tweede storycycle in aantocht kijkt het team van Innovatief Nederland BV vol vertrouwen vooruit. Ze hebben ervaren dat echte organisatieverandering niet komt van externe expertise, maar van het benutten van de collectieve wijsheid die al in de organisatie aanwezig is.

“Verhalen zijn niet alleen het eindpunt van onderzoek,” sluit Tom af, “ze zijn het startpunt van verandering. En die verandering begint altijd bij onszelf.”

Geïnteresseerd in hoe narratief werkbelevingsonderzoek ook jouw organisatie kan transformeren? Meer informatie over de StoryConnect.nl methodiek vind je op hun website.

Deel dit bericht

Scroll to Top