Begin juni was de aftrap voor ‘Verhalen verstaan en verkennen’, een korte training voor HR-professionals in een klantorganisatie die werkt met verhalen om te komen tot een combinatie van High Performance en hoge medewerkerstevredenheid. Michiel van onze Academy licht toe.
Vanwaar het idee om deze training te geven?
Als facilitators van duidingstafels zien we vaak dat patronen uit verhalen terugkomen in de groepsdynamiek. Zelfs als we in die groep al mensen hebben opgeleid in een leer- en duidingstafels. Bijvoorbeeld: een manager die ontdekt dat medewerkers zich niet gehoord voelen, gaat zelf actief op zoek naar een oplossing, waarmee zij mogelijk haar oude gedrag voortzet. Dan herhalen mensen hun routines, verankerd in hun vertrouwde manier van kijken, denken en doen.
Hoe speelt de training daarop in?
In ‘Verhalen verstaan en verkennen’ maken we een tussenstap tussen verhalen verzamelen en duiden. Zo reflecteren deelnemers op hun luisterhouding en worden ze begeleid in het ontwikkelen van een socratische houding. Ze onderzoeken welke eigen betekenissen meespelen tijdens het luisteren naar een verhaal en hoe om te gaan met de neiging het eigen werkelijkheidsbeeld als norm te zien. Deze reflectie helpt bij het ontwikkelen van patroondoorbrekende reacties, al kan het uitdagend zijn om afscheid te nemen van diepgewortelde overtuigingen.
Hoe werd de training ontvangen en komt er een vervolg?
De deelnemers waren enthousiast; de focus op luisterhouding was een eye-opener. We zien de behoefte aan deze tussenstap ook in andere trajecten. De volgende training staat gepland voor juli, met nog een sessie na de zomer.