De uitdaging
In 25 jaar was het Smiley keurmerk van de Stichting Kind en Ziekenhuis uitgegroeid tot hét keurmerk voor kinderafdelingen van ziekenhuizen als het gaat om goede op het kind en gezin gerichte zorg. Rond 2010 hadden bijna alle ziekenhuizen in Nederland dit keurmerk. Maar stilstand is uiteruitgang en dus was het tijd om te innoveren. De stichting wilde graag toe naar continue evaluatie van de zorg door kinderen en jongeren zelf en natuurlijk door hun ouders en het personeel van de ziekenhuizen: verpleging, artsen, fysiotherapeuten, enzovoort. Het Smiley keurmerk werd vervangen door een systeem van Bronzen, Zilveren en Gouden Smileys waarin het delen en werken van echte ervaringen door de ogen van ouders en kinderen centraal staat.
De oplossing
StoryConnect ontwikkelde een Gouden Smiley Ervaringsmonitor waarmee kinderen, jongeren, ouders en engelstalige ouders 24 uur per dag 365 dagen per jaar ervaringen kunnen delen over hun verblijf in het ziekenhuis tijdens opname, dagopname of spoedeisende en ook bij bezoek aan polikliniek of gipskamer. Er is een ook Gouden Smiley Medewerkersmonitor waarmee verpleegkundigen, artsen en andere medewerkers ervaringen delen over situaties waarin het hen wel of juist niet lukt om kindgerichte zorg te leveren. Transparantie en samen leren is immers heel belangrijk. Om dat te bevorderen ontvangen de ziekenhuizen met het Gouden Smiley keurmerk 3 keer per jaar een StoryReport met alle over hun ziekenhuis gedeelde ervaringen. Daaruit komt inzicht voor het verder verbeteren van de zorg.
Alleen als wij weten wat er leeft bij kinderen, jongeren en hun ouders, en hen de mogelijkheid geven om actief hun stem te laten horen, zijn we in staat om de kwaliteit van de zorg aan kinderen en jongeren structureel te verbeteren, en hen met hart en ziel te blijven vertegenwoordigen in de diverse overleggen, raden, commissies, et cetera,
Hester Rippen