Interview met Harold van Garderen over PNI in GloComNet conversations

Over toepassingen in overheid, zorg en de financiële industrie

Na het interview met Cynthia Kurtz – de grand lady of PNI – in de GloComNet Conversation series was het de beurt aan Harold van Garderen om te spreken met Lex Hoogduin over toepassingen van PNI. Dat zijn er vele, te veel om in één gesprek te behappen.  In dit interview is gekozen voor de toepassingen evaluatie van beleid en burgerparticipatie voor overheden, verbeteren van zorgkwaliteit en management van ethiek en reverse stress testing voor financiële instellingen.

Wat hebben zorg, overheid en de financiële industrie gemeen?

Op het eerste gezicht lijken deze sectoren niets met elkaar gemeen te hebben. Toch is er een overeenkomst en dat is dat het in alle gevallen uiteindelijk draait om mensen en hoe ze handelen, niet om techniek, beleid of systemen. Het blijkt alleen steeds lastig om daardoor heen te breken. Regels, procedures, protocollen en simpelweg status staan vaak in de weg van de gewenste handelswijze of gehoopte verandering. Met klassieke verander-management zoals Plan-Check-Do-Act (PCDA) kom je dan niet ver. En vragenlijsten geven niet het inzicht waarmee je met vertrouwen aan de slag kan.

Voortbouwen op Cynthia Kurtz

In dit interview bouwen we daarom voort op wat Cynthia in het eerst interview zegt over het zoveel mogelijk betrekken van mensen bij alle stappen in het onderzoek- en/of veranderproces (bij 1m55s) en “het vallen van de pokerface” (4m25). Cynthia:

The main value as I see it is that you can go out and you can ask people for their opinion and they will give you their – what I call their pokerface – what they are supposed to say. And people do this, you know, they have surveys and interviews and things. I’ve seem people do that, you can watch them, how they put their face together for you, you know.

 

But then, when you just go around that and say. OK, but you know can you tell me what happened, the last time you were at the doctor. Or what happened the last time you were unsure what to do, in a situation, maybe a choice that you were making? You can see people change. The sort of things they are telling you. Because sharing stories is a different modality of communication. It’s more authentic. It’s deeper. It goes deeper into our emotions and are the meaning that we have in things.

 

And so, when you talk to people in that way, you are getting something richer. And when you talk to lots of people in that way those patterns that build up, are much different than the survey questions.

Tegen deze achtergrond vond het tweede interview plaats.

Richting toepassingen

In de introductietekst zegt GloComNet:

In this interview in the GloComNet conversation series, Lex Hoogduin talks to Harold van Garderen of StoryConnect (storyconnect.nl). Harold stumbled into the field of social and narrative complexity when working on services innovation. It turned out to have many similarities with his PhD work on fractal aggregation processes.

 

In 2010 Harold started StoryConnect to develop Narrative Business Solutions that help organisations deal with a chaotic-complex-ordered world by helping them take smarter decisions and innovate under uncertain circumstances, based on insights and knowledge hidden in collective human observations and experiences.

 

Harold and Lex discuss the adoption of PNI for continuous evaluation, monitoring, improvement and innovation in the Healthcare, Banking and Government (Citizen Participation) sectors

In het interview beschrijft Harold hoe makkelijk de overstap van moleculen naar mensen was omdat er zoveel overeenkomsten waren tussen het modelleren en simuleren van complexe chemische systemen het werk van Cynthia en collega’s aan participatief werken met ervaringen (narratieven) van mensen.

Een nieuwe pad naar de toekomst

Hij vertelt hoe StoryConnect organisaties helpt door het delen van en werken met ervaringen op het punt te komen om zelf (iets) te (willen) veranderen en vervolgens stapjes te zetten om ook daadwerkelijk te veranderen. Een andere weg in te slaan zonder precies te weten waar naar toe.

Ongeveer de helft van het interview gaat over toepassingen in de zorg, in het publieke domein en de financiële sector. We gaan de essentie daarvan natuurlijk niet verklappen. Kijk zelf maar ….

Ontdek ook de waarde van narratieven

In het laatste deel van het interview gaat het over het ontdekkingsproces dat klanten doorgaan als het gaat om de waarde en kracht van werken met narratieven. Toepassingen ontwikkelen zich in de loop van de tijd. Sommige organisaties starten met een eenmalig project om vervolgens door te gaan met periodieke toepassing – bijvoorbeeld als vervanger van jaarlijkse klant- of medwerker-tevredenheids onderzoeken. Anderen kiezen voor continue toepassing omdat ze de vinger altijd aan de pols willen houden. De toepassingen zelf en de manier waarop organisaties PNI implementeren zijn beiden breed en flexibel. Maar goed, dat wisten jullie al.

We zijn benieuwd naar jullie reacties op en vragen op het interview van Harold en Lex. Wilt u meer weten over de toepassingen, kijk dan eens naar de oplossingen op deze site of neem contact op.