Expeditie van 13 Gouden Smiley ziekenhuizen

Oh. Is dat kind- en gezinsgerichte zorg!

Wat kunnen we leren van ervaringen op 3 thema’s van kinderen en ouders over de zorg? Leren van dingen die goed gaan en die anders kunnen. Op 12 oktober gingen vertegenwoordigers van 13 ziekenhuizen op ontdekkingstocht door honderden ervaringen van kinderen, jongeren en ouders.

Na een warm ontvangst kregen de ongeveer 25 deelnemers van Hester Rippen uitleg over de vele mooie werkzaamheden van Stichting Kind en Ziekenhuis. Daarna presenteerde Marco Koning van StoryConnect hoe je continu kan verbeteren middels de StoryConnect methode door te werken met ervaringen van ouders en kinderen over het ziekenhuisbezoek. In drie grote groepen werd vervolgens ervaringen uitgewisseld over:

  1. Hoe kan je nu het beste ervaringen laten delen?
  2. Wat doen de ziekenhuizen met de Smiley StoryReports die ze iedere vier maanden krijgen?

Daarna werkten de drie groepen met ervaringen op drie verschillende thema’s. Als je start met werken met ervaringen, lees je een aantal ervaringen door. Men was verbaasd waar mensen over schrijven en wat je puur alleen al daardoor kunt leren: “wat zijn deze ervaringen waardevol voor ons” werd meerdere keren gezegd.

De drie thema’s waren “aandacht voor mijn kind”, “Omgang met ons” en “Werkwijze”. Met elkaar maakten we landschappen op de volgende twee assen:

  1. Beleving van de (kindgerichtheid van de) zorg  (zeer positief <—> zeer negatief)
  2. Handelen van de zorgverleners (mensgericht <—-> systeemgericht)

Het leverde mooie clusters op. De clusters kregen een naam en de positieve en negatieve kant van het clusters werden benoemd.

Vervolgens werden ideeën ontwikkeld om wat positief is, verder uit te bouwen en wat negatief is om te buigen. De drie groepen presenteerden dit aan elkaar en al vrij snel ontstond een brede kennisuitwisseling over hoe het anders kan. We weiden hier niet verder uit over de geleerde lessen, maar men genoot zichtbaar van het samen leren. “Kunnen we dit niet vaker doen?” werd voorgesteld.

Aan het einde van de bijeenkomst maakten de vertegenwoordigers kennis met de interactiviteit van het Smiley StoryReport. En na applaus van de deelnemers sloten we de dag voldaan af. De uitspraken bij het afscheid, maakten onze dag: “nu weet ik hoe ik echt moet werken met ervaringen”, “ik ga de Smiley Story Report nu echt anders gebruiken”, “wat heb ik veel geleerd van kinderen en ouders vandaag en ook hoe andere ziekenhuizen continu leren”. En misschien doen we dit volgend jaar weer!

Interactief SmileyReport

Voorbeeld pagina van de interactieve StoryReports die StoryConnect periodiek levert aan de ziekenhuizen. Ieder puntje is een ervaring van een kind, ouder of jongere. Gebruikers kunnen zo evalueren wat er goed gaat en beter kan aan (de beleving) van hun zorg.